Branche organisatie 2.0

Circa 85% van de werkgelegenheid in Nederland wordt georganiseerd door branche- en beroepsorganisaties. In totaal kent Nederland meer dan 1.000 brancheorganisaties, waarbij de omvang varieert van 100 tot soms wel 30.000 (bedrijfs-)leden. Ook de aansluitingsgraad varieert sterk.   

Van de bedrijven met: 

  • minder dan 10 medewerkers is circa 24% lid van een branche organisatie;  
  • 10 tot 100 medewerkers is 72% lid van een branche organisatie;  
  • 100 tot 500 medewerkers is 83% lid van een branche organisatie; 
  • meer dan 500 medewerkers is 95% lid van een branche organisatie. 

De laatste jaren is het gemiddelde aantal (bedrijfs-)leden aan het dalen. 

Deelname graad 

Samenhangend met de maatschappelijke trends individualisering en consumentisme hebben brancheorganisaties te maken met rationalisatie van de ledenrelatie. Er is steeds minder betrokkenheid van leden en de ‘what’s in it for me’ vraag wordt steeds belangrijker. 

Het is voor leden niet langer vanzelfsprekend om lid te zijn of te worden van een brancheorganisatie:  

  • Minder bereidheid om lid te worden van een branche vereniging en contributie te betalen 
  • Andere netwerken, anders organiseren en verbinden  
  • Verschuiving van vereniging naar structuren rondom het individu  
  • Uiteenlopende digitale (data-)platformen met kennis, netwerk en voordelen voorhanden 
  • Verschuiving van collectieve naar individuele belangenbehartiging

Iselect adviseert brancheorganisaties om in een sterk en snel veranderende wereld toegevoegde waarde aan de aangesloten (bedrijfs-)leden te kunnen blijven bieden. 

Het accent ligt daarbij op innovatie. De vorm van het lidmaatschap is aan het veranderen. Het systeem van jaarlijkse contributieverplichtingen vindt steeds minder draagvlak. De bereidheid om te betalen voor hoogwaardige dienstverlening daarentegen is groeiende. Dat betekent dat brancheorganisaties zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Juist om niet alleen antwoord te kunnen geven op de vragen van vandaag, maar ook op de vragen van morgen. Iselect, met haar brede expertise en ervaring, kan u helpen om u in deze strategische herpositionering de juiste keuzes te laten maken. 

Meest bekeken cases

CAO Inretail

CAO Inretail ‘Werk met perspectief’ en ‘Werk met balans’ Cao-partijen AVV, CNV, De Unie en INretail ontwikkelen gedurende de looptijd van de cao Fashion, Sport & Lifestyle toekomstbestendig beleid dat gericht is op gezondheid, veiligheid, loopbaanontwikkeling en vitaliteit van medewerkers in de branche. Organisaties en medewerkers hebben tenslotte samen een…

Lees meer

Meer weten over de dienstverlening branche organisatie 2.0

    De Privacy- en cookiestatement van Iselect kunt u raadplegen onderaan onze site.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.