FD Gazelle voor Myler, de snelste groeier van Nederland

29-11-2012

Met een omzetgroei van maar liefst 1503% is Myler niet alleen het snelst groeiende bedrijf van oord-Holland en Utrecht, maar van heel Nederland. Het platform voor professionals zag zijn omzet de afgelopen drie jaar meer dan verzestienvoudigen van € 6 mln in 2009 tot € 96,6 mln in 2011 en ontving daarvoor een Gouden FD Gazelle in de categorie middelgrote ondernemingen in Utrecht.

Dat bleek donderdag tijdens de vijfde en laatste regiobijeenkomst van de FD Gazellen Awards 2012 op het hoofdkantoor van KPMG in Amstelveen. In totaal gingen er 121 ondernemingen er met een FD Gazelle vandoor, 68 uit Noord-Holland en 53 uit Utrecht. Daarmee doen beide provincies het een stuk beter dan in 2011, toen er respectievelijk 51 en 28 bedrijven een award in ontvangst namen.

Tenminste 20% omzetgroei

Het is dit jaar voor de negende keer dat Het Financieele Dagblad snel groeiende bedrijven van Nederland beloont. Alle ondernemingen die over de afgelopen drie jaar een onafgebroken omzetgroei van tenminste 20% lieten zien, kregen een FD Gazelle. De bedrijven met de hoogste groei per provincie en per categorie ontvingen een Gouden Gazelle.

In drie verschillende categorieën (klein: € 100.000 tot € 2 mln, middelgroot: € 2 mln tot € 30 mln en groot: meer dan € 30 mln) haalden dit jaar totaal 350 ondernemingen een award binnen. Dit waren er fors meer dan in 2011, toen 240 bedrijven in de prijzen vielen.

Flexibele schil

Toon van Bodegom, algemeen directeur van Myler, dankt het succes van zijn bedrijf voor een groot deel aan de economische crisis. ‘Als het minder gaat, gaan veel bedrijven terug naar een vaste kern’, legde hij uit. ‘Komt er meer business bij, dan gaan ze extra mensen inhuren. Dus voor veel flexpartijen kan het voordelig uitwerken.’

In tegenstelling tot de concurrentie kijkt Myler verder vooruit in de toekomst, vertelde Van Bodegom. ‘We bouwen een flexibele schil rondom bedrijven, niet op het moment dat er vraag is, maar voordat ie er komt. Op het moment dat er vraag naar werk is, willen bedrijven die vraag meteen opgevuld hebben. Daarom vragen wij onze klanten welke vraag ze het komende jaar verwachten. Als er dan vraag is, kunnen wij die direct invullen.’

40 dagen, 14 miljoen mensen

Wie in ieder geval geen last had van een teruglopende vraag, is HSB International uit Woerden. Het bedrijf, actief in biometrische identificatieoplossingen, zag haar omzet de afgelopen drie jaar stijgen met 1255%. ‘Hoe is het mogelijk, hè’, zei directeur Marcel Boogaard. ‘We hebben de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt, met name internationaal.’

Als voorbeeld noemde hij een recent project in Ghana waar HSB International voor de verkiezingen alle stemgerechtigden in kaart moest brengen. ‘In 40 dagen tijd hebben we 14 miljoen mensen geregistreerd’, vertelde Boogaard. ‘In Nederland hebben we allemaal een identiteitsdocument, maar in Afrika zijn mensen niet gewend aan paspoorten of rijbewijzen. Die mensen willen natuurlijk wel hun stem uitbrengen.’

Meer vakanties

In de categorie grote ondernemingen in Noord-Holland ging touroperator Corendon International Travel er met de Gouden Gazelle vandoor. Hoewel er de afgelopen jaren minder vakanties geboekt worden, weet de touroperator uit Lijnden wel meer vakantiegangers te vervoren. ‘Gewoon reizen verkopen’, antwoordde oprichter en directeur Atilay Uslu op de vraag hoe hij het in lastige tijden wel voor elkaar krijgt te groeien. ‘Onze concurrenten zijn vooral met zichzelf bezig.’

Corendon International Travel, niet te verwarren met de gelijknamige vliegtuigmaatschappij, verwacht het komende jaar nog meer vakanties te verkopen, vertelde de oprichter. Sterker nog, zo’n FD Gazelle smaakt naar meer. Uslu: ‘We hadden eigenlijk ingezet op 19% groei voor volgend jaar, maar die gaan we nu op 21% zetten.’